Fehmarn-Bält
I dag handlar blogginlägget om ett spännande infrastrukturprojekt som kan få stor betydelse för hela Norden och norra Tyskland. Längst ned på södra Lolland byggs just nu en förbindelse över sundet Fehmarn-Bält mellan den danska ön Lolland och den tyska ön Fehmarn i Schleswig-Hollstein.
Bild: Lars Mejern LarssonFörbindelsen över Fehmarn-Bält kommer att byggas i en tunnel som ska vara byggd för såväl motorväg som järnväg. Den sammanlagda förbindelsen planeras bli 19 kilometer lång varav drygt 17 och en halv kilometer i tunneln. Det gör den till världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel. Tunneln beräknas stå färdig år 2028. Den kommer då att knyta samman den danska huvudstadsregionen, svenska Malmö och den dynamiska Hamburgregionen till en fullt rimlig pendlingsregion. Det är därmed ett av de mest betydande infrastrukturprojekten i norra Europa.
Än så länge finns det alltså inte någon färdig förbindelse att resa på. Men om man åker ut till Lollands södra udde så har det statliga byggbolaget Femern A/S ett litet besökscenter och en kaj där man kan se informationstavlor om projektet. Man kan också se ut över sundet, nästan ända ned till Tyskland.
Kommentarer
Skicka en kommentar