Helsingfors centralstation

 Tågstationer är inte bara transporthubbar där man som resenär kliver av och på färdmedlet tåg utan också ofta landmärken i sig själva och viktiga delar i en stads identitet och bebyggelse. Så är fallet med Finlands största tågstation, Helsingfors centralstation.






Den första tågstationen i Helsingfors byggdes 1860 men blev snabbt för liten. År 1904 utlystes en planeringstävling som vanns av arkitekten Eitel Saarinen. Hans första nationalromantiska förslag fick modifieras för att bli mer rationellt och de nya ritningarna var klara 1909. Byggnaden i granit stod färdig tio år senare och är ett klart exempel på den finska version av art nouveau som finns i Helsingfors. Lyktorna vid entrén hålls av jättestatyer. Klocktornet kom att vara en av inspirationskällorna när Saarinen senare ritade sitt andraprisförslag till Chicago Tribune Tower, USA:s första skyskrapa. Det vann inte men kom att inspirera flera skyskrapor i USA.

Centralstationen tar emot 200 000 resenärer varje dag och härifrån går fjärrtåg genom hela Finland och alla pendeltåg i Helsingfors.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvåårsdagen av vår kwanjula - åter till Entebbe

Bron i Avignon

Minnen av Ivan Aguéli del 3: Graven