Tünel i Istanbul - världens näst äldsta tunnelbana

 Vid Gyllene Hornets norra strand, ganska nära Taksimtorget, ligger en underjordisk linbana som förbinder stationerna Karaköy och Beyoğlu. Den är bara 573 meter lång men öppnade för trafik redan år 1875, vilket gör Tünel till världens näst äldsta underjordiska spårväg (efter Londons tunnelbana som öppnade 1863).


Vid slutet av 1800-talet hade dessa två områden, som då kallades Pera och Galata, kommit att bli finanscentrum inom det Osmanska riket. Det blev därför intressant att bygga samman dem trots att de hålls åtskilda av en kulle. Det var den turistande franske ingenjören Eugène-Henri Gavand som kom på att man kunde förbinda stadsdelarna med en rälsbunden linbana. Han presenterade sitt förslag för sultanen och fick tillstånd att bygga den. Kriget mellan Frankrike och Preussen tvingade dock Gavand att upprätta sitt bolag i Storbritannien. Metropolitan Railway of Constantinople började bygga 1871 och vann 1904 en koncession på ytterligare 75 års drift av linjen men redan 1911 övergick den till ett annat bolag. I dag drivs linjen av İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel (IETT).

En tur med Tünel är inte lång men det är naturligtvis en upplevelse att åka med världens näst äldsta tunnelbana. Just att den fortfarande är bara en station och egentligen är en lösning för att ta sig upp och ner för ett berg gör också att det känns mer histoitskt än en tur med dagens moderna tunnelbana i London gör.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvåårsdagen av vår kwanjula - åter till Entebbe

Bron i Avignon

Minnen av Ivan Aguéli del 3: Graven