Perseus befriar Andromeda
Alla med någon sorts intresse för och kunskap om konsthistoria vet naturligtvis att de vill besöka Uffizierna i Florens, ett fantastiskt museum med konst från framförallt renässansen. Det mest kända verket är förstår Venus födelse av Botticelli men eftersom den här bloggen är tänkt att berätta om platser man inte vet att man vill besöka och verk man inte kände till i förväg så vill jag istället dra en lans för ett annat av muséets verk som jag alltid uppskattat mycket.
Perseus befriar Andromeda är en målning från 1510-talet (1510 eller 1513) av konstnären Piero di Cosimo. Tavlan föreställer en scen ur den antika myten om Perseus sådan den berättas av Ovidius i hans Metamorfoser. På väg hem från sitt uppdrag att halshugga gorgonen Medusa får Perseus (som flyger med hjälp av guden Hermes sandaler) syn på vad han först uppfattar som en staty som står lutad mot en klippa. När "statyns" hår börjar fladdra inser han att det är en vacker ung kvinns som står fastkedjad för att offras till ett gigantiskt sjöodjur. Kvinnan är den etiopiska prinsessan Andromeda som Perseus först räddar genom att dräpa odjuret och sedan gifter sig med. Cosimos tavla är trogen den gamla myten (även om jag nog anser att Andromeda är väl blek för en etiopisk prinsessa) men de åskådare som finns avbildade är egentligen delar av den florentinska eliten från konstnärens egen tid. Själva odjuret ska faktiskt symbolisera ätten Medicis återtagande av makten i staden (flera av ättens medlemmar finns också på tavlan, liksom konstnären själv). Tavlan prisades på sin tid för att den blandade symboler för platonsk kärlek och äktenskap med ett politiskt budskap. Andromedas blekhet (nästan grå) för också tankarna till en staty och faktum är att tavlan är placerad i en sal med mycket statyer som ett led i en diskussion om skulpturer eller målningar bäst representerar skönhet. I det här fallet är jag nog beredd att slå ett slag för målarkonsten.
Kommentarer
Skicka en kommentar