Ettårsdagen av vår kwanjula

 I dag för ett år sedan så genomförde jag och Doreen vår kwanjula där jag blev på ett traditionellt sätt introducerad i hennes familj. I allt väsentligt är vi därmed gifta även om vi inte har genomfört en kyrklig vigsel än.



Jag har ju redan berättat om kwanjulan i inlägget jag länkar till ovan men det kan vara värt att minnas att den alltså ägde rum i en villaträdgård i Entebbe. En lustig händelse var att vi talat såväl länge som väl om vilken färg jag skulle ha på skjortan och kommit fram till att en svart skulle fungera väst. När vi väl kom till ceremonin så tvingades jag ändå byta till en vit då typ alla hade ändrat sig om färgen. Nåväl, det viktigaste var ju att vi fick en fin ceremoni.

På festen efteråt serverades mycket traditionell ugandisk mat. givetvis är en riktig katogo en viktig del av festen. Eftersom jag länge stört mig över hur missvisande för en sådan bilden i inlägget jag länkat till var så får läsarna här ta del av en riktig katogo.

Störst av allt är kärleken. Ser fram mot mitt andra år i min afrikanska familj!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Femtio år med sommarstuga i Hälleviksstrand

Kwanjula - ugandisk introduktionsceremoni inför bröllop