Minnen av Ivan Aguéli del4: Monumentet

I dag avslutar bloggen sin serie inlägg om den svenske konstnären, religionsfilosofen och mystikern Ivan Aguéli - en av den svenska konsthistoriens mest fascinerande gestalter. Han skapade inte bara konst och skrev texter, han var också anhängare av Emanuel Swedenborgs filosofi, anarkist, djurrättsaktivist, muslim och sufist. Under några veckor gör jag i fyra inlägg några nedslag i hans händelserika liv, utifrån minnen man kan se i den västmanländska bruksorten Sala.





I dag uppfattas Ivan Aguéli som Salas store son och man är på orten otroligt stolt över att ha räknat en sådan gigant till sin befolkning. Födelsegatan heter numera Aguéligatan och om man följer den ned från tågstationen så passerar man också den lilla park som numera kallas Aguélis plats. På denna står sedan år 2000 ett monument över konstnären. Om man vid hans grav inte alls får en bild av den muslimske mystiker och orientalist som Aguéli utvecklades till så är monumentet verkligen på riktigt en hyllning till denna sida av honom. Det är utformat som en morisk springbrunn omgiven av fem järngrindar. Dessa är dekorerade med symboler som visar på olika sidor av Aguéli. En sida pryda av en stor hand som syftar just på islam (fingrarna symboliserar trosbekännelsen, bönen, allmosorna, fastan och pilgrimsvandringen). Handen omges av citat ur Koranen. En annan grind tillägnas prins Eugen som var Ivans vän och som efter dennes död såg till att rädda en hel del av hans konst. Än viktigare i detta avseende var ju dr Carl Friberg vars samling lade grunden till Aguélimuséet ett stenkast bort och som också hyllas med en grind. Konsten hade han ju fått av Ivans mor Anna Agelii som var den viktigaste kvinnan i hans liv och som har sin egen grind dekorerad med text ur ett brev hon skrev till sin son. Slutligen är en grind dekorerad med vad som kan se ut som en stor sol men som egentligen ska vara en sågklinga. Monumentet är nämligen finansierat av en fond instiftad till minne av sågverksägaren Jöns Åkerman och hans hustru Alvida. Konstnären Acke Oldenburg utformade det i samarbete med keramikern Åsa Ormell och smeden Janne Sjöblom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvåårsdagen av vår kwanjula - åter till Entebbe

Bron i Avignon

Minnen av Ivan Aguéli del 3: Graven